Anna Rahim
HOME TUTORIAL TWITER FACEBOOK INSTAGRAM
Cabaran 30 Hari Blogging : Day 4 Tips Kemas rumah
Thursday, December 29, 2016 • 13:52 • 0 comments
Assalammualaikum and hi !

okay kita go on dengan hari ke 4 dalam  cabaran blogging, so entry untuk kali ini ialahhhhh
TIPS KEMAS RUMAHHHHHH
Actually aku tak tahu nak bagi tips apa pasal entry kali ni, sebab aku jarang duduk rumah, aku dkt koleh ddk bilik, bilik kecik, so senang la aku kemas, barang pun tak bnyk, just katil and almri je. Asalkan bilik aku nampak  kemas, teratur and bersih cukup bagi aku. So aku bagi tips melalui Pakcik Google je la ye. hihih 

Tips yang Pertama : Basuh Baju Mengikut Jadual.

Actually tak perlulah rigit sangat. Kalau keluarga kecil, boleh basuh 2-3 kali seminggu je. Tapi kalau keluarga besar, mungkin perlu setiap hari, malah mungkn beberapa kali sehari.

Tips ke-2 : Basuh Baju Awal Pagi.

Kenapa? Kalau cuaca panas elok sangat, sebab tak sampai tengah hari pakaian dah kering. Jadi dah boleh lipat semua pakaian tadi.

Tips ke-3 : Cara Paling Mudah Uruskan Pakaian.

Sebenarnya kalau nak mudah, jemur je pakaian guna hanger, terutama pakaian yang perlu di gosok. Lepas kering terus sangkut dalam almari. Kaedah ni mengurangkan kedutan dan memudahkan kerja menggosok pakaian tu nanti. 

  

Tips ke-4 : Multitasking
Buat beberapa kerja dalam satu masa. Ibu dan multitasking memang berpisah tiada. hihi. Contohnya kalau kita basuh kain dan nak sapu sampah, Sebelum menyapu, settlekan dulu mesin basuh baju, lepas tu baru lh menyapu. Sedang elok baju dah siap dibasuh, lantai rumah pun dah siap di mop kan. Lepas tu boleh jemur baju. Then boleh sambung lagi dengan kerja-kerja lain, Kan jimat masa tu.

Tips ke-5 : Membuat kerja secata Sistematik.
Ianya ala-ala buat kerja ikut arah jam lebih kurang macam tu lahh. Caranya dengan menetapkan permulaan kerja. Contohnya nak kemas rumah. Jadi mula lah dari ruang tamu depan dan terus ke dapur. Maka semua ruang dapat dibersihkan tanpa tertinggal.

Okay tu saja tipsnya. Stay tune untuk update seterusnya...
Sumber : Tips Kemas Rumah



PastFuture
Owner
Siti Noor Rafhanah
22 years old
Business Student
Johor [JDT]
Song




Visitors

visit counter
followers